9 týdnů Baroka

...zažít baroko všemi smysly...

festival barokních památek, krajiny a kultury Plzeňského kraje

29. 6.-30. 8. 2015

Czech Ensemble Baroque

Profesionální ansámbl, zabývající se stylovou interpretací děl starších slohových období v autentické interpretaci na dobové nástroje, založil dirigent Roman Válek roku 1998. Ansámbl má tři složky: orchestr, vokální ansámbl a sólisty. Dramaturgie tělesa zasahuje do všech žánrů zejména baroka a klasicismu. Členy jsou profesionální instrumentalisté a zpěváci z České republiky, Slovenska, Maďarska, Polska a Německa.

  • Czech Ensemble Baroque
    Czech Ensemble Baroque

Profesionální ansámbl, zabývající se stylovou interpretací děl starších slohových období v autentické interpretaci na dobové nástroje, založil dirigent Roman Válek roku 1998. Ansámbl má tři složky: orchestr, vokální ansámbl a sólisty. Dramaturgie tělesa zasahuje do všech žánrů zejména baroka a klasicismu. Členy jsou profesionální instrumentalisté a zpěváci z České republiky, Slovenska, Maďarska, Polska a Německa.
Dramaturgii tělesa tvoří kantáty, opery, koncerty a symfonie převážně z období baroka a klasicismu.
Georg Friedrich Händel se narodil 23. února 1685 v Halle nad Sálou (Sasko-Anhaltsko) jako syn zámožného měšťana a dcery luteránského pastora. V osmnácti letech odešel z domova do Hamburku, kde roku 1704 složil svou první operu. V období 1706–1710 slavil oslnivé úspěchy v Itálii. Poté se na krátkou dobu uvázal k místu dvorního kapelníka hannoverského kurfiřta a od roku 1712 žil trvale v Londýně – Anglii si zvolil za svou druhou vlast. V této zemi se těšil uznání a obdivu, musel však také zdolávat četné překážky a vyrovnávat se s nezdary i zdravotními potížemi. Ke konci života ho Anglie přijala za svého národního skladatele.
Mesiáš je v rámci skladatelovy oratorní tvorby nezařaditelný a mezi ostatními oratorii zastává osobité postavení. I když se díky obrovské popularitě stal prototypem oratoria händelovského typu, ve skutečnosti je to celkem netypické dílo, které se vymyká ze všeobecného trendu Händelovy oratoriové tvorby.  Lze ho charakterizovat jako oratorní epos bez vnější dramatické akce, určený pouze ke zbožnému rozjímání. Duch náboženského moralizování se zde projevil v soustředěné podobě. I když jsou texty vybrané přímo z bible (úryvky z textů Starého i Nového zákona zpracoval Händeluv „dvorní“ básník Charles Jennens), nemá Mesiáš liturgickou funkci. Má tři části, ve kterých jsou zachyceny jednotlivé etapy Kristova života, a proto oratorium vlastni pokrývá celý liturgický rok. Příběh je vyprávěný formou žánrových obrazu, které jsou oživené Händelovou neopakovatelnou schopností vytižit z textu dramatické napětí.
 
http://www.ebcz.eu/